Recenzia na RC stavebnicu Associated RC10 SC6.2

ASSOCIATED RC10SC6.2 TEAM KIT A ŠESŤHODINOVÉ PRETEKY TÍMU RCPROFI.

V rámci tímovej podpory nám firma RCprofi zapožičala stavebnicu profesionálneho podvozka Short Course Truck (ďalej len SCT). Podvozok sme následne použili na šesťhodinových pretekoch na umelej tráve na RC trati v Potštejně. Pred pretekmi som sa chopil stavania a pripravil na túto tému nasledujúci článok.




Keďže mám už so stavaním podvozkov tohto typu dlhodobé skúsenosti, tím ma poveril touto krásnou úlohou, ktorej som sa s radosťou zhostil.

Team Associated je v súčasnosti jednou z mála variantov tohto pretekárskeho podvozka v Česku. Keďže to bolo moje prvé „Asso“, veľmi som sa na stavanie tešil. Na prvý pohľad ma prekvapilo minimalistické balenie celého podvozka. „Asso“ totiž nedodáva k SCT kitu karosériu ani ráfiky. Udivilo ma to, pretože každý model, ktorý som doteraz staval, mal tieto diely k dispozícii. Prípadných záujemcov o tento podvozok teda ešte čaká zakúpenie danej časti modelu.

Ďalší obsah balenia bol už štandardný, teda vrecká označené číslami alebo písmenami, podľa ktorých som sa ďalej orientoval pri stavaní ako takom, návod, prevádzkové náplne (oleje, vazelíny) a slamka na anténu k prijímaču.




K SAMOTNÉMU STAVANIU

Pri stavaní modelu je pre každého, hoci sebaskúsenejšieho modelára, nutné nazerať do návodu a spoliehať sa na jeho obsah, a to predovšetkým, keď človek stavia model prvýkrát. V tomto prípade sa to však nezaobišlo bez určitých zmätkov. Keby som mal teda hodnotiť kvalitu návodu, dostal by tak 3 – 4 hviezdičky z 5 možných. Napríklad v návode neboli skrutky označené vo veľkosti 1 : 1, bolo nutné každú skrutku premerať posuvným meradlom, takže odporúčam mať ho poruke.

Prvý problém nastal pri osadzovaní stavebnice servom. Keďže sme pod servom nemali podložku, servo bolo kúsok nad spodným hliníkovým šasi, čo sa neskôr ukázalo ako problém pri pohybe riadenia, ktoré narážalo do konštrukcie. Práve preto odporúčam podložku pod servo, ktorá navyše viac zaťaží prednú časť auta, čo zlepšuje jeho trakciu na prednú os, a tak aj zatáčanie.




Riadenie ako také je vyhotovené veľmi presne a jednoducho. Aj pri pevnom dotiahnutí všetkých skrutiek reaguje veľmi zľahka, čo je nutné pre jeho správnu funkčnosť.

Aby som nezabudol, je dôležité si všímať v návode piktogramy, ktoré poukazujú na použitie lepidla na skrutky. Je tu pomerne dosť skrutiek, ktoré sa doťahujú do hliníka, kde je použitie tohto lepidla skutočne nutné.

Po osadení serva nasledovalo stavanie predného nárazníka, bočných nárazníkov a osadenie karbónových držiakov. Hoci sa v praxi po prejdení prvých cca 10 hodín, z toho 6 ostrých v pretekoch, neprejavil tento fakt, nemôžem si pomôcť, ale plasty použité na nárazníkoch sa mi zdajú pomerne krehké, na rozdiel napríklad od konkurenčného TLR som sa bál o ich výdrž. Avšak nárazníky vydržali. Možno aj preto, že modely na vonkajšej dráhe nedostávajú také rany ako v hale, pretože jazdia na výrazne mäkších povrchoch.




Pokračoval som v stavaní namontovaním a následným skompletizovaním predných ramien a prvkov riadenia. Aj tu sa použili karbónové prvky, čo je veľmi príjemné. Ďalej prišli na rad zadné ramená. Doteraz išlo všetko pekne podľa návodu (hoci na premeriavanie skrutiek som nadával stále viac).

Ďalšia prišla na rad prevodovka. Tu sa objavila väčšia nelogickosť v návode. Na začiatku pri stavaní prevodovky je popisovaný „Layback“, čo je prevodovka na stavbu motora vzadu za držiakom tlmičov, a náhle bez nejakej logickej nadväznosti návod prechádza do stavby prevodovky „Laydown“, teda s motorom vpredu.




Prevodovku som potreboval posadiť čo najnižšie a vo variante „Laydown“. Motor vzadu sa hodí skôr na hlinové trate s nízkou priľnavosťou. Trocha zmätkov a otázok na kolegov, ktorí už mali postavené, ale všetko sa nakoniec vyriešilo.

Prevodovka sa mi však veľmi páči. Veľmi široké ozubené kolesá, presné vôle a výlisky tela prevodovky sľubujú jej dlhú trvanlivosť a veľa bezproblémovo najazdených hodín. Prevodové kolesá sú plastové, čo však pri potrebnej kvalite použitého materiálu vôbec neznamená ich nadmerné opotrebenie.

Neoddeliteľnou súčasťou prevodovky je aj diferenciál, ktorý je v prípade modelov 2WD takmer najdôležitejší a zároveň je extrémne namáhanou časťou. Bol som teda zvedavý, čo „Asso“ do svojej stavebnice pripravilo. K dispozícii bol guľkový diferenciál, ktorý sa svojou stavbou nijako výrazne neodlišoval od diferenciálov, ktoré som už v podobných modeloch videl. A keďže aktuálne nebol na sklade u dovozcu planétový diferenciál, postavil som tento.




Bol som zvedavý na jeho funkčnosť, ale po zajazdení a prvých cca šiestich hodinách prevádzky sa ukázal byť skvelý. Potom sa však niečo stalo... Diferenciál som ešte po pretekoch nerozobral, len viem, že bol príčinou nášho neodštartovania a straty cca 12 minút v šesťhodinových pretekoch. Ale to som trochu odbočil.

Zostavenie diferenciálu, jeho začlenenie do prevodového ústrojenstva a následná montáž prevodovky do šasi prebehlo hladko. Je tu možnosť výškového nastavenia diferenciálov smerom k zadným polosiam pomocou plastových výliskov, do ktorých sa umiestňujú unášače polosí s ložiskami. Veľmi pekne vymyslené.

Nasledoval už len držiak motora z eloxovaného hliníka, montáž klznej spojky, zadné karbónové držiaky tlmičov a dokončenie zadného nárazníka.




Ďalším dielikom do skladačky boli zadné CVD polosi. Veľmi pekné vyhotovenie, vďaka ktorému nehrozí vypadávanie osičky CVD kĺbika, čo pri niektorých konkurenčných modeloch robí veľké problémy. Celý skvelý pocit zo zadných polosí pokazil strhnutý závit na skrutke unášača kolesa. Ten je hliníkový a sťahuje sa tenkou skrutkou M 1,6. Skrutka je, bohužiaľ, asi o 1,5 mm kratšia, než by bolo potrebné, takže pri uťahovaní je v unášači naskrutkovaná na pár závitoch a doťahuje pomerne veľkú masu hliníkového materiálu. ND je pomerne dosť drahý a aktuálne zohnateľný iba v zahraničí, čo ešte jeho cenu zvyšuje.




Príprava spojovačiek určite nepatrí pre nikoho medzi obľúbené činnosti, ale stačí správne náradie a už to nie je také bolestivé. Zoskrutkovanie na dĺžky podľa návodu. A tu už autori najskôr hojne popíjali škótsku, pretože po nasadení spojovačiek podľa návodu malo auto geometriu ako „drifťák“ na parkety. Rozhodne preto odporúčam zoskrutkovať a dĺžky doladiť až na aute.

Poslednou položkou v stavebnici tradične bývajú tlmiče, tu nie je čo výrobcovi vytknúť. Tlmiče po zmontovaní reagujú krásne hladko, rovnako ako v návode odporúčam použitie zelenej vazelíny na o-krúžky tlmičov. Ešte naliatie oleja, voľba správnej misky pod pružinku, priskrutkovanie do ramena a držiaka tlmičov a práca je prakticky hotová.




NA ZÁVER

Čaká vás pár prekvapení. V príslušnom vrecku možno nenájdete presne to, čo by ste očakávali (ako napríklad koncovky spojovačiek na servo). Čaká vás však hlavne príjemná, viac-menej bezproblémová montáž a predovšetkým radosť z hotového diela. Keď si pri montáži nebudete vedieť rady, je tu RCprofi so svojím tímom ambasádorov, ktorí vám radi poradia a medzi ktorých sa rád hlásim.

Týmto chcem ešte raz poďakovať celému vedeniu firmy RCprofi, ktoré mi umožnilo siahnuť si na najnovší model, zapožičalo mi diely vrátane elektroniky a výrazne tým prispelo k možnosti zúčastniť sa šesťhodinových pretekov s týmto úžasným modelom. O priebehu pretekov, nastavovaní a testovaní auta vám poviem v budúcom článku.

Za tím RCprofi Vláďa Havlák.