Nanotechnológie v modelárstve

Nanotechnológie v modelárstve




Už dlhší čas sledujem nanotechnológie, ktoré ma vždy lákali. Bohužiaľ, mal som asi smolu, pretože mi to nikdy nefungovalo. Tak som túto myšlienku na niekoľko rokov opustil a venoval sa iným technológiám. Začiatkom sezóny sa ku mne dostala informácia, že existuje česká firma NANOPROTECH, ktorá ponúka rôzne nanospreje na všelijaké účely. Ja som veľmi zvedavý človek, a tak som vzal svoj RC vrtuľník do ruky (skôr do náručia) a rozbehol sa priamo do kancelárie k výrobcovi. Pani na recepcii bola trochu prekvapená, ale ich technikovi, hneď ako ma zbadal, sa rozsvietili oči a so záujmom si ma vzal k sebe do kancelárie. Viac ako hodinu som ukazoval vrtuľník a vysvetľoval čo a ako. Aké máme problémy, čo riešime. Bol to taký veľmi zaujímavý brainstorming. Kto iný by mi mohol poradiť, čo z ich produktov by sa nám, modelárom, mohlo hodiť. Nakoniec z tejto diskusie vyplynuli dva spreje. A to „NANOPROTECH Bicycle“ a nový „NANOPROTECH Electronics“. S týmito sprejmi som tiež odišiel. Odišiel som ešte s impregnáciou na topánky a oblečenie, ale to by sme sa dostali trochu inam.




NANOPROTECH BICYCLE – Čo to je a na čo?



Sprej NANOPROTECH Bicycle je univerzálne mazadlo a ochrana kovových častí napríklad pred koróziou. Skladá sa z ľahkého, čisto minerálneho oleja s nanočasticami, ktoré na povrchu vytvoria ochranný, v tomto prípade „kĺzavý“ film. Začnem tým, že som bol veľmi skeptický, keď som počul slovo olej. Moje prvé obavy technik z NANOPROTECHu zažehnal vysvetlením, že tento olej nijako neovplyvňuje plasty a gumu. To je dobre, pretože to by som im ho mohol rovno vrátiť. Druhá moja obava bola z priťahovania prachu a iného „bor*elu“. Rozhodne na vrtuľníku nepotrebujem brúsnu pastu z kamienkov a prachu. Také mazadlo mi je nanič. Avšak chalani z NANOPROTECHu mi povedali, aby som to vyskúšal. Čo sa dá robiť, inak sa to overiť ani nedá. Než sa podelím so skúsenosťami, tu je zoznam súčastí, na ktorých som tento sprej celú sezónu používal.


  • Axiálne ložiská
  • Akékoľvek klzné plochy
  • Ozubené kolesá a prevody

Začneme ložiskami

Vždy, keď som použil nejaké tekuté mazivo na ložiská, tak sa mi to vypomstilo. Zaseknuté ložisko na hlavnom rotore spôsobí veľmi rýchly náraz do zeme. Preto som používal výhradne špeciálne tukové ložiská (mazivá?). Kto nič nerobí nič nepokazí. Tak som teda vzal nové ložiská a len som ich rozložené postriekal, nechal niekoľko minút sprej pôsobiť a potom zložil a namontoval do vrtuľníka.
Po približne päťdesiatich letoch som model rozobral a ložiská boli ako nové. Guľky neurobili jamky do rámov a všetko bolo ako nové. Bol som prekvapený, že ložiská zostali krásne čisté. Žiadny prach ani nečistoty sa na nich nedržali. A to lietam na poliach, kde sa práši až hanba.
Vzal som teda nové ložiská a skúsil som teraz predĺžiť servisný cyklus na 100 letov. Jedine pri 50. lete som striekol sprej do ložísk tak ďaleko, ako som sa dostal. Sprej dostrekne hlboko a navyše olej krásne vzlína, takže sa dostane kam má. Po stom lete som opäť vrtuľník rozobral a ložiská boli zase v perfektnom stave. Teraz tam mám ložiská, ktoré majú za sebou 200 letov, takže ich vymením preventívne. Musím povedať, že na ložiskách sa mi tento sprej osvedčil.


Klzné plochy

Vrtuľníky majú veľa hriadeľov, po ktorých jazdí istý typ puzdra. Sú to napríklad hlavný hriadeľ a doska cykliky. Doska cykliky ako taká má v sebe zabudovanú klznú „guličku“, hriadeľ vrtuľky, puzdro šmýkadla a pod. Tieto časti sú vystavené prachu a kompletne od toho závisia funkcie vrtuľníka. Keď tieto časti „nepracujú“ hladko, tak skrátka vrtuľník nefunguje a môžete sa postaviť na hlavu.
Tu som mal zo začiatku obavy, pretože prachu je tu naozaj veľa. No a či ten olej bude priťahovať prach, to sa dozviem naozaj rýchlo.





Nastriekal som sprej na tieto časti a nechal ho cez noc pôsobiť. Ráno som sa zobudil a všade bol len čierny olej. Ako? Prečo? Veď som to mal krásne čisté. Tak som všetko vyleštil a opäť nastriekal a chvíľu nechal pôsobiť. Opäť mi ten olej vytlačil všetok „bor*el“ z miest, kam oko nevidí. Musím povedať, že tento vrtuľník už má stovky letov za sebou, takže je pravda, že nečistoty sú naozaj rôzne zažrané na miestach, kam sa jednoducho nemožno dostať. Tretíkrát som všetko vyčistil a znova nastriekal. Tentoraz všetko zostalo krásne čisté a len na povrchu sa objavil čistý minerálny olej.
Celý deň som bol lietať na poli, kde sa naozaj práši. Ešte pred prvým letom som vzal papierovú vreckovku a len utrel časti od oleja, kam som dosiahol. Žiadna veda.
Musím povedať, že ani po celodennom lietaní na poli nebol ani prach ani nič iné na týchto častiach. Navyše odvtedy sú tieto časti a hriadele krásne lesklé a parádne kĺžu. Raz za asi 50 letov postriekam všetko rovnako ako ložiská a na druhý deň len zotriem zvyškový olej.





Poznámka: Olej nie je na mazanie! Olej je len prostriedok, aby sa nanočastice dostali kam majú. Po aplikácii olej zotrite, pretože svoju funkciu už splnil.

Vrtuľník mám teda krásne čistý, a to aj časti, ktoré som si myslel, že čisté nikdy nebudú. Za mňa veľká spokojnosť!


Ozubené kolesá a prevody

A teraz to, čo je stále dookola – a to mazanie prevodov. Použil som rôzne mazadlá a veľa z nich zničilo hlavné ozubené koleso. Najväčšie problémy bývajú, že mazadlo pritiahne prach a piesok a ozubené koleso sa za pár letov rýchlo poškodí. Ďalším problémom býva, že mazadlo odstredivou silou zmizne z ozubeného kolesa, a tak je vlastne úplne nanič. Nájsť vhodné mazadlo dá vždy zabrať. Skúsil som teda namiesto špeciálneho tukového mazadlá, ktoré používam roky, tento nanosprej. Materiál prevodov je buď kov na špeciálny plast, alebo kov na kov.





Takže som ozubené kolesá starostlivo očistil a odmastili. Nastriekal som na ne NANOPROTECH Bicycle a nechal cez noc pôsobiť. Tentoraz som druhý deň neočistil zvyškový olej, pretože to nebolo potrebné. Hlavné koleso sa točí viac ako 2000 ot./min a pastorok ešte oveľa viac, takže olej rovnako odlieta pri prvom roztočení. Ak to teda bude fungovať, tak rozhodne olej nie je to, čo bude mazať, ale len nanopovrch, ktorý sa medzitým vytvoril. Nebudem to predlžovať. Nie je olej = nemajú sa prečo priťahovať nečistoty. Hlavné koleso a prevody sú krásne čisté.





No a teraz či sa mi prevody opotrebúvajú? Väčšinou som musel meniť hlavné koleso cca každých 150 letov. Teraz mám už 400 a nemám jediný dôvod niečo meniť. Opäť každých cca 50 letov len postriekam sprejom a nechám pôsobiť.





GNP Electronics


Tento sprej podľa výrobcu zamedzuje vnikaniu vlhkosti, ak tam už nejaká je, a hlavne vytvorí na povrchu ochranný film, ktorý zamedzí preniknutiu vlhkosti a vody všeobecne. Áno, vytvoríte týmto sprejom vodotesnou elektroniku! To sa môže hodiť. Kto sa chce presvedčiť, tak na youtube nájdete veľa videí, v ktorých napríklad postriekajú týmto sprejom žiarovku a tú potom rozsvietia pod vodou, ale aj iné šialenosti.
Ďalšie zaujímavé vlastnosti, ktoré potešia, sú zlepšenie elektrických kontaktov a zníženie odporu. Konkrétne servokonektory presne toto potrebujú.





Na čo?

Pokiaľ máte RC lodičky, tak o funkcii tohto spreja asi nie je prečo diskutovať. Počítam, že už ho dávno máte a používate. Bolo by malicherné, keby ste ho nemali. Na čo je však nám, pozemským modelárom?
Tak napríklad, aby sme mohli lietať za dažďa. To by som však niektorým ľuďom radšej veľmi neodporúčal. Sú iné dôvody, prečo je lietanie za dažďa naozaj zlý nápad.


Ako sa používa?

Celkom jednoducho. Je to sprej, v ktorom je priehľadná vodička. Cieľom je teda postriekať elektroniku všade, kde sa dá. Ak je možné krabičky rozobrať, ako som to urobil ja s bezlopatkovou jednotkou, tak tým lepšie. Ja som napríklad regulátor rozobrať nemohol, stratil by som záruku, a tak som sprej nastriekal do všetkých dier a otvorov, aby som tú elektroniku doslova vykúpal. Je však rozhodne lepšie to rozobrať a mať istotu, že sa táto „vodička“ dostala všade. Nie vždy to ale ide.
No a to je všetko. Táto vodička nie je mastná, nepriťahuje prach a iné nečistoty a po čase vysychá.




Teraz dôležité upozornenie!

Existujú dva typy spreja NANOPROTECH Electronics a NANOPROTECH Electric. Jeden je nový (Electronics) a jeden starý (Electric). Starý obsahuje olej a z modelu vám urobí jeden mastný fľak. To nie je práve najlepšie a myslím, že to bol jeden z dôvodov, prečo ho modelári veľmi nepoužívali. Ja som ho nastriekal len na jeden komponent a dosť som si zanadával. Tento nový sprej žiadny olej neobsahuje, takže je ako stvorený pre nás, modelárov. Za mňa ho odporúčam a za tých pár eur ten pocit bezpečia podľa môjho názoru stojí.
Ak lietate s dronmi a padáte do blata, kaluží a iných vodných tokov, tak je tento sprej ideálne riešenie. Vyskúšajte a uvidíte.










Tak prečo teda sprej GNP Electronics?

Neplávam s RC lodičkami, nelietam za dažďa a aj tak mi to príde ako dobrý nápad a prevencia. Jednoduchý príklad. V lete, keď sa lieta až do záverečnej. Už ste na modeli niekedy mali rosu? Alebo pri lietaní v zime, keď máte model premrznutý a dáte ho do auta? Čo na modeli máte? Vodu!!!
Kondenzovaná voda je pekný huncút, pretože je všade. Nie je ako dážď, ktorý skrátka len tečie. V takýchto prípadoch máte vodu aj vnútri škatuliek prijímača, regulátore a pod. Elektronika to rozhodne nemá rada a je len otázkou času, keď vám povie zbohom. Pokiaľ ide o drahšie komponenty alebo modely, tak chcete byť v bezpečí, však?! Kto by to nechcel.
Bavíme sa tu o spreji asi za 10 eur a jednorazovej aplikácii. Tak nejako nevidím veľmi dôvod, prečo ho nepoužiť.
Ešte mám v pláne rozobrať svoju vysielačku JETI a všetko poriadne postriekať. Už sa mi stalo, že mi do vysielačky natiekla voda za dažďa a chcem mať jednoducho pokoj a istotu, že sa jej nemôže nič stať. Rozhodne mi stojí za to mať „vodotesnú“ vysielačku.


Čo si o tom celom myslím?

Osobne som po celej sezóne používania oboch sprejov v modelárstve veľmi spokojný. Sprej Electronics je hlavne pre môj pokoj a istotu, že som urobil maximum pre bezpečnosť a ochranu elektroniky. Čo sa týka spreja NANOPROTECH Bicycle, môžem len povedať, že som si na budúcu sezónu nakúpil zásobu ako pre seba, tak aj svojich kamarátov. Všetko funguje krásne hladko, RC vrtuľník a jeho dôležité časti sú krásne čisté a čo má kĺzať, to kĺže. Opotrebovanie sa mi znížilo a čo viac si asi môžem priať? Ešte jeden bonus som objavil, a to, že zmizli hrdzavé hlavičky skrutiek. Prečo hrdza? Pretože večer je rosa a ja lietam, kým je svetlo. Kto nemá hrdzavé hlavičky skrutiek, odchádza z letiska príliš skoro.

Ak ste niekedy chceli skúsiť nanotechnológiu, tak si myslím, že je pravý čas. Tieto produkty rozhodne nesklamú. Už som to raz napísal, ale opakovanie je matka múdrosti. Každý sprej stojí od 10 eur. Za mňa teda super. Na 3 RC vrtuľníky a dve RC buggy som celú sezónu vystačil s dvoma fľaštičkami spreja NANOPROTECH Bicycle. To, že ide o českého výrobcu tiež hreje na srdiečku.

Či som našiel niečo negatívne? Nenašiel. To však vôbec neznamená, že ide o zázrak. Vyskúšajte sami a posúďte, či aj vy budete spokojný. Ja som.








Autor: Pavel Bozděch