Pretekárske okienko: Šesťhodinovka SCT 2wd 1:10 – Ústí nad Labem

Minulý víkend sme sa opäť za podpory firmy RCprofi zúčastnili šesťhodinových pretekov s modelmi Shortcourse 1:10. Týmto by som chcel firme RCprofi poďakovať za podporu a zapožičanie techniky na tieto preteky.

Tentoraz sme jazdili v mierne pozmenenej zostave – Radim Janouch, Karel Jícha, Michal Nývlt a ja Leoš Martiš. Výmena jedného člena nám na rýchlosti či bojovnosti nič neubrala, takže už sobotňajšie ladenie auta na nedeľné preteky sľubovalo veľké výkony.




Preteky tentoraz organizoval RC klub Funnycars Ústí nad Labem na svojej skvelej dráhe s povrchom z astroturfu. Týmto im patrí veľké poďakovanie za výborne pripravenú dráhu a zázemie okolo dráhy. Bohužiaľ, zatiaľ nedokážu nariadiť slnku a dažďu, aj keď sa Franta Plechač o to pokúšal, a verím, že on to raz zvládne.

Už sobotné preteky MČR buggy 1:10, ktoré sa jazdili na tejto dráhe, sprevádzal silný dážď, ktorý v podstate pretrval cez celú noc až do nedele. Nedeľa bola už bez dažďa, ale na dráhe bolo skutočne veľa vody.

Vzhľadom na to, že modely Shortcourse sú vo vyhotovení 2WD, t. j. iba so zadným náhonom, mokrá dráha veštila, že preteky budú naozaj zaujímavé. A boli…

Ale vezmem to postupne. Začiatok pretekov bol vyhlásený na deviatu hodinu. Predtým modely museli prejsť dôkladnou technickou kontrolou, či majú predpísané rozmery, motor a regulátor nastavený do zeroboost. Všetko sme splnili (rovnako ako ostatné tímy) a zostávalo si len vyžrebovať poradie na štarte. Vyžreboval som číslo tri.




Super, dobrý úvod. Na preteky sa prihlásilo desať tímov. Nakoniec na štarte bolo len deväť tímov, jeden tím sa musel pre chorobu odhlásiť.

Za tím RCprofi ako prvý nastúpil Karel a nemal to vôbec jednoduché. Vody bolo všade stále veľa a so zadným náhonom to bola naozaj divoká jazda. Čoskoro sa ukázalo, že kým dráha trochu uschne, treba trpezlivo krúžiť po trati. Po pätnástich minútach v tímoch dochádzalo k výmene batérií a jazdcov.

Vzhľadom na pomalšiu jazdu sme vedeli, že s batériami Ruddog od firmy RCprofi dvadsať minút vydržíme, a tak v našom tíme výmena prebehla až okolo dvadsiatej minúty. Vzhľadom na mokrú trať sme model museli vybaviť tzv. „bordel“ krytom, ktorý chráni elektroniku pred vodou. V týchto modeloch nie je totiž elektronika úplne krytá a pri kontakte s vodou hrozí poškodenie elektroniky a koniec pretekov.

Vďaka krytu však výmena batérie nie je taká ľahká a musela sa zložiť aj karoséria. Čas výmeny batérie sa teda predĺžil z obvyklých dvadsať sekúnd na zhruba štyridsaťpäť až päťdesiat sekúnd. Všetky tímy však mali obdobnú stratégiu, takže sme výmenou veľmi nestrácali čas.

Po prvej a druhej výmene sme sa držali na 5. mieste. Ako tretí som za náš tím nastúpil ja. Hoci som vedel, že sa má krúžiť a krúžiť... V cieľovej rovinke som išiel príliš rýchlo a odrhol som o mantinel predné pravé rameno. No a zápletka bola na svete.




Našťastie sa členovia tímu zachovali ako „profíci“ z RCprofi a nestratili hlavu. Tím bol od RCprofi vybavený nielen podvozkom, ale aj náhradnými dielmi, takže odtrhnuté rameno nás nemohlo zastaviť. Výmena bola rýchla.

Po cca sedemminútovej oprave bol model opäť na trati. Oprava nás, bohužiaľ, stála osem kôl. Ako je našim zvykom začala stíhacia jazda. Prvý sa jej ujal Radim a šlo mu to opäť výborne. Hoci aj on bojoval s mokrou traťou. Po zastávke v boxe sme sa teda prepadli na ôsme, teda predposledné miesto.

Pred nami bolo cca päť hodín jazdy a my sme verili v našu rýchlu jazdu a prípadné problémy aj ostatných tímov. Všetko sa naplnilo. Stúpali sme štartovým poľom stále nahor a vidina dobrého umiestnenia sa približovala.

Na čele sa utvorila skupina troch tímov, kde aj po piatich hodinách bol rozdiel iba niekoľko kôl. Štvrtý tím bol zložený z domácich jazdcov, a hoci na prvej trojici trochu strácal, od piateho tímu si držal dostatočný náskok.

Nám sa po piatich hodinách jazdy podarilo prehrýzť na šieste miesto a od piateho tímu nás delilo už len kolo. Vedeli sme, že to dáme. Trochu sme upravili tímovú stratégiu a čoskoro sme boli na piatom mieste. Úžasné!!! Trať medzitým uschla. Tímy odhodili kryty na ochranu elektroniky a začalo byť dokonca teplo, a to veľké teplo, ktoré ráno nikto nečakal.

A čo sa nestalo. Tím „Lovci lebek“, ktorý celý čas jazdil na prvom a druhom mieste, musel odstúpiť pre poruchu regulátora a postupne sa začal prepadať štartovým poľom.

V tom čase už jazdilo len osem tímov, deviaty tím musel asi po dve a pol hodine odstúpiť pre poruchu svojho modelu. Aj veľa ďalších tímov sa tentoraz stretávalo s technickými problémami, predovšetkým na strane elektroniky.




Po odstúpení tímu „Lovci lebek“ nám spadlo do lona štvrté miesto. Preteky to boli naozaj napínavé, a to v celom štartovom poli. Myslím, že sme tentoraz predviedli ešte lepší a tímovejší výkon ako pri prvých tohtoročných pretekoch v Potštejne.

Štvrté miesto je pre náš tím úspech, a to vzhľadom na to, že väčšina členov tímu dráhu v Ústí nepozná a s týmto typom modelu nejazdí.




Pokiaľ sa niekomu model Shortcourse páči, môžem model SC6.2 od firmy Associated len odporučiť. Z deviatich tímov malo šesť alebo sedem podvozky tejto značky a okrem mojej chyby s odtrhnutým ramenom tieto modely ukázali svoju výdrž, a to ako v Potštejne, tak tentoraz aj na veľmi náročnej dráhe v Ústí.




V RCprofi vám zároveň poradia, akú elektroniku a ďalšie doplnky k danému modelu zaobstarať. A verte, kto raz skúsi Shortcourse už nechce inak. Predtým som nebol prívržencom tejto kategórie, ale teraz musím priznať, že aj pri „normálnych“ pretekoch (jazdy na päť minút) sú tieto modely zábavné a zažijete súboje, ktoré v ostatných kategóriách len tak nehrozia.

Záverom nezostáva nič iné, ako poďakovať firme RCprofi za podporu a dôveru v náš tím a tešiť sa na ďalší ročník šesťhodinových pretekov.

Za tím RCprofi, Leoš Martiš