Pasažiersky bočnekolesový parník Mount Washington bol spustený na vodu v roku 1872. Od tej doby neúnavne slúžil na jazere Winnipesaukee v štáte New Hampshire (tretie najväčšie jazero v štátoch pri východnom pobreží USA, plocha 179 km2, dĺžka 34 km, 253 ostrovov, max. hĺbka 65 m) až do 23. decembra 1939, kedy bol zničený ohňom, ktorý sa naň preniesol z pevniny pri obrovskom požiari blízkych železničných dielní. Bez ohľadu na úsilie hasičských zborov z niekoľkých okolitých miest (hasiči natiahli na 1500 metrov hadíc) a obetavosti dobrovoľníkov, ktorí hákmi a sekerami rozbili ľad väzniaci loď, nemohol Mount Washington opustiť kotvisko pre nízky stav vody a vyhorel až po čiaru ponoru. Počas svojej dlhej kariéry na okružnej trase okolo jazera prepravoval až 60 000 pasažierov ročne. Preslávená bola úroveň kuchyne v palubnej reštaurácii, ktorú dobové správy z konca 19. storočia porovnávali s najvýznamnejšími podnikmi v New Yorku a New Orleans. Mount Washington mal dĺžku 187 stôp a šírku 49 stôp, poháňal ho jednovalcový parný stroj o výkone 450 HP točiaci približne 26 otáčok za minútu. Kolesá boli uvádzané do pohybu prostredníctvom veľkého vahadla čnejúceho vysoko nad loď.
Stavebnica riečneho kolesového parníka v rozsype v mierke 1:48 pre veľmi pokročilých modelárov. Vďaka vysokému prepracovaniu väčšiny dielov nie je stavba nijako zvlášť náročná na zručnosť a dielenské vybavenie, ale model vzhľadom k veľkosti a prepracovanosti vyžaduje veľkú dávku starostlivosti, trpezlivosti a vytrvalosti ako je v lodnom modelárstve potrebné na dosiahnutie dobrého výsledku. Na lepenie budete potrebovať stredné a husté sekundové lepidlo, "acetónové" modelárske lepidlo, epoxid a lepidlo na plastikové modely. Vlastná stavba prebieha podľa výkresov v zmenšenej mierke a perspektívnych výkresov detailne zobrazujúcich konštrukciu danej časti lode a nechýba ani príloha so 79 fotografiami dokumentujúca stavbu krok za krokom. Ďalšia príloha s 20 fotografiami potom dokumentuje skutočnú loď v celkových pohľadoch, ale aj detailoch. Citlivejším povahám odporúčame nepozerať sa na poslednú stranu zachytávajúcu stav lode po požiari. Zhotovovanie maketových detailov uľahčujú predtlačené šablóny v mierke 1:1.
Trup je tvorený jednodielnym vákuovým plastovým výliskom s kostrou z predseknutých dielov z brezovej preglejky. Paluba je z dielov z mikropenového PVC a preglejky s plaňkami znázorňujúcimi nosné trámy. Nadstavba má kostru z predseknutých preglejkových dielov, vonkajšie steny sú z mikropenového PVC, preglejky a vákuovo lisovaných plátov s vyznačenými oknami, dverami a ďalšími detailmi.
Kolesá sú tvorené konštrukciou z predseknutých preglejkových a plastových dielov. Sú upevnené na spoločnom hriadeli, ku ktorému sa pomocou ozubeného remeňa pripája pohonný elektromotor sprevodovaný do pomala.
Maketové doplnky sú tvorené škálou dielov z mosadzného drôtu, bieleho kovu, dreva a plastov. Ak budete mať dostatok chuti a vytrvalosti, môžete model ďalej vylepšovať takmer do nekonečna. Je len na vás, ako si dáte na svojej práci záležať...
Pre pohon lode slúži jednosmerný elektromotor veľkosti 600-700 s prevodom do pomala (Dumas alebo Graupner, nie je súčasťou stavebnice), napájaný z dvoch šesťčlánkových NiMH alebo NiCd akumulátorov (vhodný je napr. šesťčlánok pre RC autá 1:10) alebo 12V oloveného akumulátora. Pre dlhé plavby pri používaní akumulátorov s veľkou kapacitou odporúčame doplniť vodné chladenie motora. Pre ovládanie lode postačí akákoľvek aspoň dvojkanálová RC súprava, obojsmerný elektronický regulátor otáčok (aspoň 20 A, podľa motora) a jedno štandardné servo pre kormidlo.
S patričnou úpravou trupu (nezabudnite na protipožiarne opatrenia!) môžete model poháňať parným strojom vhodnej veľkosti.
Stavebnica obsahuje: vákuovo lisovaný trup, predseknuté a laserom vyrezávané preglejkové diely, smrekové plaňky, predseknuté diely z mikropenového PVC, vákuovo lisované plastové diely, mosadzné drôty a tyčky, odlievané kovové diely a ďalšie maketové príslušenstvo, 2 remenice a ozubený remienok, stavebný plán obsahujúci trojpohľadový výkres lode a perspektívne nákresy jednotlivých krokov stavby, fotografická príloha zobrazujúca stavbu modelu a skutočnú loď, sadu samolepiek a návod na stavbu.
Dĺžka [mm] | 1130 |
Šírka [mm] | 310 |
Výška [mm] | 400 |
Ovládané funkcie | M,LK |
Stavebná náročnosť | S4 |
Náročnosť pilotáže | P1 |
Doporučený pohon a RC vybavenie:
Motor | Dumas 12 V 60.5:1 alebo Graupner Pile-Mot 12 V |
Regulátor | Graupner NAVY V30R |
Akumulátor | Olovený gélový 12 V 7000 mAh |
Servá | 1x HS-311 |
RC súprava | minimálne 2 kanály |
Parametre |
Kompletná súprava pripravená na jazdu : |
|
Farba: |
béžová |
Mierka: |
1/8 |
Dĺžka: |
1130 mm |
Akumulátor a nabíjanie |
Akumulátor súčasťou balenia: |
|
Nabíjačka súčasťou balenia: |
|
Typ: |
NiCd |
Spôsob nabíjania: |
nabíjač nie je súčasťou |
Typ: |
NiMH |
Vlastnosti modelu |
Motor/motory: |
bez motora |
Zatáčanie: |
Kormidlom |